Kasseler Sonderbord®: szczególny rodzaj krawężnika na wysepki autobusow
Przystanki autobusowe mają duży wpływ na atrakcyjność transportu publicznego. Istotnym wyznacznikiem ich jakości jest brak barier. Łatwy dostęp do autobusu i tramwaju powoduje, że korzystanie z transportu publicznego staje się przyjemniejsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. Dotyczy to nie tylko niepełnosprawnych, ale również osób o ograniczonej mobilności, np. osób starszych, rodziców z wózkami i małymi dziećmi, którzy doceniają przystanki z Kasseler Sonderbord® firmy Profilbeton. „Z braku barier korzystają wszyscy, nie tylko osoby niepełnosprawne. […] Musimy też zdać sobie sprawę, że wszyscy się starzejemy, a z transportu publicznego będzie korzystać coraz więcej osób starszych” – mówi prof. dr Hartmut Topp, szef katedry transportu na uniwersytecie w Kaiserslautern.
Dlatego temu zagadnieniu poświęcamy wszystkie nasze zasoby. Nasze doświadczenie zebrane w Niemczech i sąsiednich krajach spowodowało, że w tym segmencie jesteśmy kompetentnym partnerem. Nasze porady cieszą się popularnością już w fazie planowania. Oferujemy specjalistyczną pomoc na etapie planowania i realizacji projektów. Kasseler Sonderbord® stanowi istotny element pozbawionego barier łańcucha ruchu na styku przystanku i pojazdu, co trzeba uwzględnić już podczas planowania. Dzięki jasnemu zabarwieniu ten element profilowany spełnia wymaganie wyraźnego oznaczenia brzegu krawężnika. Optymalne zmniejszenie odstępu pomiędzy pojazdem i przystankiem czyni wsiadanie wygodnym i bezpiecznym dla wszystkich.
Powoduje to, że korzystanie z transportu publicznego staje się atrakcyjne i bezpieczne dla wszystkich pasażerów, szczególnie tych o ograniczonej mobilności i dzieci.
Krawężnik umożliwiający bezpieczny i bezpośredni najazd
Optymalnym rozwiązaniem nowoczesnych systemów niskopodłogowych dla wszystkich użytkowników i przedsiębiorstw transportu publicznego jest opatentowany profilowany element krawężnikowy firmy Profilbeton, Kasseler Sonderbord®.
Krawężnik ten jest komponentem nowoczesnego systemu niskopodłogowego transportu publicznego, stanowiąc połączenie odpowiednio zbudowanego przystanku oraz niskopodłogowego pojazdu. Wysokość i szerokość elementu profilowanego są dopasowane do autobusów i tramwajów niskopodłogowych. Nasz Kasseler Sonderbord stanowi szczególną pomoc i umożliwia najazd z efektem samosterowania, prowadząc bezpiecznie i bezpośrednio na przystanek. Ponieważ pionowy i poziomy dystans między pojazdami niskopodłogowymi (autobus/tramwaj) i przystankiem jest idealnie zredukowany, wsiadanie i wysiadanie nie przysparzają trudności.
Powierzchnia najazdu tego krawężnika jest podobna do przekroju opon i szczególnie gładka. Pozwala to na ochronę opon i zmniejszenie wysokich kosztów ich wymiany. Element jest zabezpieczony przed przesuwaniem. Nawet bezpośredni najazd nie powoduje przesunięcia elementu, ponieważ autobus obciąża element, zanim zacznie działać siła boczna. Brak konieczności wjazdu na krawężnik przy najeździe stycznym.
Dzięki zastosowaniu naszego krawężnika do wysepek autobusowych mogą Państwo stworzyć trwały i nie wymagający konserwacji brzeg przystanku. Poza tym pozwala on na innowacyjne ukształtowanie dostosowane do nowoczesnego systemu niskopodłogowego.
Mały odstęp: krawężnik i autobus/tramwaj
Za system niskopodłogowy uważa się wszystkie elementy pojazdu niskopodłogowego istotne z punktu widzenia pasażera oraz przystanek dopasowany do pojazdu i topografii danego miejsca.
Pojęcie to stało się synonimem innowacyjności i ulepszenia oferty transportu publicznego, szczególnie dla pasażerów o ograniczonej mobilności. System został opracowany dla tramwajów, jednak szybko rozszerzono go o autobusy z myślą o stworzeniu w nich podobnych warunków.
Wskaźniki podłoża jako dotykowa pomoc w odróżnieniu jezdni
Niedowidzący pasażerowie wysoko cenią dobrze wyczuwalną powierzchnię strukturalną, która zaznacza granicę jezdni.
Krawężnik dla przystanków tramwajowych i/lub autobusowych
Poziomy i pionowy odstęp ma znaczenie dla wygodnego wsiadania. Dzięki zastosowaniu krawężnika firmy Profilbeton można osiągnąć optymalny odstęp pomiędzy pojazdem i przystankiem. Znajduje on zastosowanie na przystankach tramwajowo-autobusowych oraz przeznaczonych wyłącznie dla jednego środka transportu. „Zadziwiająca prostota rozwiązania polega na tym, że element stabilizuje się samodzielnie. […] Element tak naprowadza autobus, że szczelina pomiędzy nim i krawężnikiem jest mała i nie sprawia problemu osobom na wózkach inwalidzkich.” – mówi prof. dr Hartmut Topp, szef katedry transportu na uniwersytecie w Kaiserslautern.
Element profilowany firmy Profilbeton stanowi idealną pomoc dla wszystkich pojazdów niskopodłogowych.
Zmniejszone zużycie opon
Przekrój elementu profilowanego jest dopasowany do profilu opon autobusowych. Jest tak skonstruowany, że ułatwia autobusom bezpieczny najazd na przystanek z efektem samosterowania, bez najeżdżania na krawężnik. Gładka, dopasowana do opon powierzchnia najazdu chroni opony i zmniejsza koszty ich wymiany. Poza tym element jest tak skonstruowany, że nie może zmienić położenia podczas najazdu autobusu, ponieważ stoi on na elemencie, zanim zaczną działać siły boczne.
This reduces tyre wear considerably compared to conventional concrete kerbs. “We have seen reductions in sidewall damage of up to 40%,” says Volker Schneider, head of the vehicle and bus department at the KVG Kassel.
W efekcie zużycie opon jest znacznie zmniejszone w stosunku do tradycyjnych krawężników betonowych. „Zużycie boczne spadło o 40%.” – mówi Volker Schneider, szef działu Samochody osobowe i autobusy spółki transportowej KVG Kassel.
Krótszy postój na przystankach
Przyspieszenie wsiadania i wysiadania usprawnia wymianę pasażerów i gwarantuje krótszy czas postoju pojazdu na przystankach. Najazd na wklęsłą powierzchnię elementu profilowanego idealnie redukuje poziomy i pionowy odstęp pomiędzy pojazdem i przystankiem i tworzy idealne warunki pozbawionego barier, bezpiecznego i łatwego wsiadania i wysiadania.
Doradztwo techniczne – u nas nadal osobiście:

Tel. +49 5682 - 7386 - 25
angela.michel[at]profilbeton.de

Tel. +49 5682 - 7386 - 26
barbara.pinto[at]profilbeton.de